dinsdag 14 december 2010

Maak ook eens een fout (give-away)

Ergens in de Rupelstreek, midden jaren '70.  Ene mevrouw Huppeldepup is net grootmoeder geworden, en haar kleinkind wordt gedoopt.  Dus moet ze fris voor de dag komen.  Ze koopt een frivool stofke op de markt (zo'n synthetisch stofke, dat je niet moet strijken), want dat streepje grijs past wel bij de rok die zal al af heeft.  Dat wordt een mooie hemdsbloes, ze gaat er de andere moemoe nogal de loef mee afsteken!
Eenmaal thuisgekomen vraagt mevrouw Huppeldepup zich af of het stofje dat ze koos toch  niet té frivool is, en meneer Huppeldepup laat meteen zijn misprijzen zien.  Het stofje verdwijnt dus in de kast.  Af en toe haalt mevrouw Huppeldepup het nog eens boven, maar ze zal het nooit gebruiken.
Bij de verhuis van mevrouw Huppeldepup naar een rusthuis, ergens in 2010, komt het stofje terug naar boven.  Maar haar kinderen en kleinkinderen vertonen geen interesse.  En dus verhuist het stofje, samen met twee tapijten en de oude slaapkamer, naar de Kringloopwinkel.
Dat verhaal beeld ik mij in bij het zien van een bepaald stofje, nu ik mijn stoffenkast eens uitmest.  De rest van het verhaal ken ik, en gaat als volgt: ik koop het stofje in de Kringloopwinkel, want het is niet duur en het ziet er wel plezant uit.  Maar verder dan dat kom ik ook niet.  Net als bij mevrouw Huppeldepup belandt het stofje bij mij op de stapel miskopen (een stapel die gelukkig heel klein is).  En dus besluit ik nu om het weg te geven.  Dan kan iemand anders ofwel dezelfde fout maken, ofwel een prachtig project met dit stofje verzinnen.  Het is sowieso gratis en voor niks.
De technische details:
  • de stof is net geen meter breed, net geen 2,3 meter lang
  • de tekening van het vrouwenhoofd (inclusief blauw haar) is ongeveer 15 cm hoog en 8 cm breed
  • in werkelijkheid is het kleurverschil tussen de blauwe achtergrond en het blauwe haar groter
  • het lijkt of er vlekken op de stof zijn, maar dat is de tekening die doorschijnt, want de stof was dubbelgevouwen.
  • het is dus synthetisch, zo'n typisch bomma-stofke
Wie ten laatste zondag 19 december laat weten waar hij/zij dit stofje goed voor zou kunnen gebruiken rekent zichzelf tot de kanshebbers.

4 opmerkingen:

  1. Niemand kandidaat? Awel ik zie daar nog wel een zomerrokske in. En het risico dat het op de stapel belandt, neem ik er dan maar bij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, ik zie daar wel een heel jolig zomerkleed een!
    Zo eentje om een zomers terrasje mee te doen, terwijl de halve stad roept "hé, blauwvin!".
    En ik zal dan een fiere blauwvin/zeemeermin zijn en denken "pfuh, dit is wel van oma huppeldepup geweest he, en ik heb dit helemaal zelf gemaakt". :).
    In ruil krijg je iets van mijn miskopen-hoop :).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een rok, dat dacht ik ook. Als het synthetisch is gaat het denk ik jeuken als het een jurk moet worden. (En daarvoor is het ook een beetje klein denk ik.)
    Maar een rok, jawel, een rok. Ik zag er eerst ook water met goudvissen in...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het stofke doet mij denken aan water, en is heel schoon van kleur. Meerminachtig, en ik ben van sterrenbeeld een vis, dus zie dat helemaal zitten. Ik zie daar een tuniekske in, of anders zo'n hele schone wasmand, van het type waszak aan een houten staander, die heel opvallend boven in de gang prijkt, want dat doet dat wel zo'n schoon stofke, ouderwets 'prijken'...

    BeantwoordenVerwijderen