zaterdag 3 juli 2010

Tien redenen om te vloeken op een slab (of: hoe het niet moet)

Gisteren maakte ik een slab voor Eliott, nadat hij al een pinguïn kreeg, en nadat ik eerst ook nog een ander cadeautje maakte dat hier (net zoals de slab) nog niet getoond kan worden wegens nog niet afgegeven.  Ik maakte al eerder een slab voor Miel, en was toen best wel tevreden over het resultaat.  Maar omdat ik zelf een slab met velcro of drukknopen makkelijker vind dat een slab met lintjes, kocht ik een rolletje velcro.
Gevloekt dat ik heb gisteren.  En wel hierom:
  1. Voor de achterkant van de slab gebruikte ik een stofje, met daarop strijkvynil.  Mooi  hoor, maar je kunt dat dus niet meer spelden: op een of andere manier blijf je die gaatjes zien.  Om van verkeerd stikken nog maar te zwijgen.  En bovendien verfrommelt dat, als je toch probeert om je stofjes aan elkaar te hangen.
  2. Tijdens het stikken van het biaislint kwam de ruwe kant van de velcro tegen de badstofkant van de slab.  Ai, een eerste schram op de slab...
  3. Die velcro, dat plakt.  Wat zeg ik, er hangt een lijmlaag aan die een normale mens aan het plafond kan vasthouden.  Dat is handig natuurlijk, want dan blijft 'ie goed op z'n plaats hangen.  Ik plakte de velcro helemaal tot aan de rand van de stof.  Waarschijnlijk is dat niet de bedoeling, maar weet-ik-veel.  Ik dacht dat het beter zou zijn als de velcro mooi onder het biais verdwijnt.  De buitenste rand biais stikken ging nog net.  Maar bij de rand aan de hals ging het mis.  Die lijm bleef aan mijn naald kleven, waardoor de draad aan de naald bleef kleven en dus werd er niet meer gestikt, er kwamen alleen maar gaatjes bij, en verfrommelde vastzittende draden.
  4. Probeer ik mijn naald proper te maken, prik ik minstens drie keer in het topje van mijn wijsvinger.  Auw...
  5. De automatische draadinrijger waarmee mijn machine "gezegend" is weigert 9 keer op 10 dienst.  Na drie pogingen houd ik het dan voor bekeken en duw ik die draad zélf door dat gaatje.  Maar natuurlijk is dat gaatje nu ook een beetje verstropt, door al die velcro-lijm.
  6. Ik besluit dan maar om een stukje velcro weg te knippen om zo mijn biais te stikken naast de velcro.  Met veel prutswerk lukt dat een beetje, maar de lijm blijft hangen.
  7. Ik blijf vastberaden om de slab af te werken (en heb vooral geen zin om helemaal opnieuw te beginnen), dus wend ik mij tot de grove middelen: met wat nagellakverwijderaar probeer ik de grootste lijmsmurrie weg te krijgen van de slab én van de naald.  Maar die prikt in de gaatjes in mijn wijsvinger.  Nog eens auw...
  8. Ik doe een nieuwe poging om het biais aan het stikken.  Ja lap, de velcro is net niet ver genoeg weggeknipt.  Opnieuw het probleem van de plakkende naald...
  9. Terwijl ik druk bezig ben met een laaste biais-aanstik-poging merk ik niet dat de velcro wéér tegen de bastof plakt.  Potvolkoffie...
  10. Mijn laatste poging: een stuk wegknippen, en alsnog een slab met lintjes maken.  Met een nieuwe naald.  De oude boort zich eerst nog eens vrolijk in het puntje van mijn wijsvinger, en deze keer is het menens.
Meneer Schaar heeft het mogen horen gisteren.  En dan tel ik al het gesteun en gekreun dat het weder veroorzaakte geeneens mee.
Maar Eliott krijgt morgen zijn slab, met liefde gemaakt.  En hij zal hem schoon vinden want anders.....!

5 opmerkingen:

  1. haha, zo herkenbaar! Dat was een paar weken geleden ook mijn tweede projectje. Serieus gevloekt en de volgende dag snel "niet plakkende" velcro gehaald...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aiaiaia, dat is een hoopje tegenslag om u tegen te zeggen. Maar ik moet bekennen dat er ergens in mijn kast een half afgewerkte velcroslab ligt, om net dezelfde lijmsmurrie-en-ondoorstikbaarheid-reden...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeps en haha, sorry zene mor toch ook zo grappig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, plezant geschreven . Denk dat menig naaister dit herkent.Ik heb nog nooit plakkende velcro gekocht dus weet niet beter dan dat het gaat. Je hebt me goed doen lachen vanavond,bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ren naar de Zeeman en koop -goedkope :)- naaibare velcro ipv opplakbare :)
    Ipv te spelden, werk je best met grote paperclips...
    Ocharme die wijsvinger ;) die moet uw doorzettingsvermogen nogal ondergaan ;)

    BeantwoordenVerwijderen